Kroon van genade

Kroon van genade

Noodoplossingen in een noodtoestand en een kroon van genade en barmhartigheid. Dit leverde een vragenrondje langs de ERKWB gemeenten op. Hoe is het nu met de gemeenten in Oostenrijk en Zwitserland? Een update:

ERKWB Winterthur | In plaats van op zondag letterlijk voor de gemeente te preken zit ds. Thomas Reiner nu iedere zaterdagavond achter de microfoon. De gemeenteleden hebben de liturgie in huis en kunnen zo op zondag een huisgodsdienst houden en de preek via de website beluisteren. Ook is er iedere woensdag een bijbelstudie over de Openbaringen van Johannes te beluisteren. Winterthur online/podcast
ERKWB Graz| Ds. Peter Drost en zijn gezin hebben de studeerkamer omgebouwd tot minikerk en verzorgen van daaruit de online kerkdiensten die op youtube te volgen zijn. Diensten en bijbelstudie via YouTube
ERKWB Neuhofen| De gemeente van Neuhofen volgt de diensten van Graz.
ERKWB Basel| Sinds de noodtoestand in Zwitserland van kracht is, zijn de erediensten in Basel van de kerkzaal verplaatst naar de virtuele ruimte die internet heet. Voor de gemeente betekent dat ze online samenkomen  en gebruik maken van videoconferentie. Zij danken God dat deze technische hulpmiddelen er zijn. Maar het is eigenlijk niet meer dan een noodoplossing. Men lijdt eronder dat ze nu niet als gemeente mogen samenkomen om God te kunnen aanbidden. Wel kan men zich nu een betere voorstelling maken hoe het is om als vervolgde christenen te moeten leven in een land waar de regering het christelijk geloof verbied. Dat spoort aan om te blijven bidden voor de kerk wereldwijd  en voor henzelf, dat het verbod op samenkomsten snel opgeheven wordt. Want het ontbreekt de kerk aan een wezenlijk element als zij niet samen mag komen. Basel online preek.
ERKWB Wenen| kerkdiensten via YouTube
ERKWB Innsbruck| Ds. Klaas Rozema verblijft nog steeds in Nederland, omdat de Oostenrijkse grens dicht is. Het evangelisatiewerk in Innsbruck ligt hierdoor helaas stil
ERKWB Rankweil| Het coronavirus beperkt de gemeente behoorlijk. Ds. Reinhard Mayer verzorgt nu vanuit huis de erediensten met slechts zijn vrouw, zoon en verloofde als toehoorders. Alle andere activiteiten liggen stil. De gemeenteleden luisteren thuis via de website mee en zo ook veel niet-kerkelijke geïnteresseerden. De beide accordeonisten zitten in quarantaine, sommigen zijn werkloos geworden of hebben werk voor slechts een bepaalde tijd en weer anderen hebben psychische problemen gekregen. Maar voor alles  is Psalm 103 van toepassing:
‘Loof de Heere mijn ziel en al wat in mij is Zijn heilige Naam. Loof de Heere mijn ziel en vergeet niet een van Zijn weldaden. Die al uw ongerechtigheid vergeeft, die al uw ziekten geneest. Die uw leven verlost van het verderf, die u kroont (latijn-coronat) met goedertierenheid en barmhartigheid.’
Nu er geen kerkdiensten zijn, maakte ds. Mayer zich zorgen over de opbrengsten van de collecte. Totdat er op een dag giraal geld werd overgemaakt en hij een envelop met geld, vergezeld van een heerlijke taart, voor zijn deur vond. In deze crisis missen ze de gemeenschap met de broeders en zusters in de samenkomsten, maar het ontbreekt hen niet aan Zijn ‘coronat’ van genade en barmhartigheid! Online luisteren.

Next Post Previous Post

Comments are closed.